Marketing Advies

Een product of dienst succesvol op de markt brengen én houden vraagt een weloverwogen aanpak. De ondernemer moet hierbij volgens Edmund Jerome McCarthy, hoogleraar in  de marketing, bij het op de markt brengen van een product rekening houden met vier belangrijke aspecten.

Dit is allereerst het Product zelf. Ten tweede is het de Prijs van het product. De derde P is de P van Promotie van het product en de vierde is de Plaats waar het product te koop moet zijn. De hoogleraar noemde dit de vier ‘marketinginstrumenten’ die al snel bekend stonden als de 4 P’s. Volgens McCarthy moest een bedrijf naar een ideale mix tussen de 4 P’s zoeken om tot een succesvol marketingplan te komen.

Al snel werden de 4 P’s uitgebreid naar 5 P’s waarbij de vijfde “P” die van personeel of personeelsbeleid is. Omdat het bij de 4 P’s voornamelijk om de ontwikkeling en verkoop van een product draait, gaat het bij de “P” van personeel om degene die het product verkoopt. Veel bedrijven verkopen namelijk geen tastbaar product zoals Coca Cola, maar een dienst. Voorbeelden zijn kapsalons, administratiekantoren, uitzendbureaus en advocatenkantoren. Deze bedrijven moeten het voornamelijk van hun “Personeel” hebben.

En dan de praktijk. U komt bij ons met de doelstellingen van uw bedrijf of organisatie. Bijvoorbeeld de vraag hoe we uw product, dienst of bedrijf door middel van een campagne kunnen promoten. Met die informatie gaan we aan de slag. Dit proces vindt bij voorkeur plaats in de vorm van één of meerdere creatieve sessies (brainstorm) waarbij we samen een doel bepalen en een optimale marketingmix samenstellen.

Spreekt dit u aan? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.