Je hebt kleuren en kleuren…. (3)

Tijdens het schrijven van dit artikel kwam ik erachter dat ik veel te veel informatie had om in één Blog te stoppen. Zodoende heb ik het hele verhaal achteraf in drie stukken opgedeeld, namelijk 1) kleur op de muur; 2) kleur op papier en tenslotte 3)kleur op het scherm. Dit is deel 3:

Kleur op het scherm
Tot zover de PMS en CMGZ kleuren van het drukwerk. Fotografie en het beeldscherm doen het compleet anders. Daar werkt men met RGB-kleuren.

De kleurenopbouw vindt hier op ongeveer identieke manier plaats als bij de druktechniek. Alleen hier wordt elk beeldpuntje, de “pixel”, samengesteld uit een clustertje van rood, groen en een blauw. Ook hier zorgt de intensiteitsverhouding tussen de verschillende kleuren voor een suggestie van een bepaalde kleur. Alleen, en hier komt het grote verschil tussen druktechniek en beeldschermtechniek om de hoek kijken, kleurmenging vindt plaats volgend de additieve methode.

De additieve methode gaat uit van een zwarte ondergrond, dus de volkomen afwezigheid van kleur. Elke kleur die hieraan toegevoegd wordt, maakt de ondergrond lichter. Bij het samenvallen van de drie primaire kleuren rood, groen en blauw ontstaat de “kleur” wit. De kleuren cyaan, magenta en geel, oftewel de secundaire kleuren, ontstaan door menging van twee primaire keuren.

Samenvattend kan gezegd worden dat beide kleurmodellen CMGZ en RGB kleuren ‘nabootsen’ door verschillende kleuren te combineren en gebruik te maken van het misleiden van het menselijk oog.

Terug naar het beeldscherm. RGB-kleuren worden ten behoeve van de HTML-programmeertaal weergegeven als een hexadecimale code of kortweg een Hexcode. Decimale codes zijn 10-cijferig en lopen van 0 tot en met 9. Hexadecimale codes zijn 16-cijferig en gaan van 0 tot en met 9 en vervolgens verder van A tot en met F. Dat resulteert in meer dan 16 miljoen mogelijke Hexcode-combinaties die elk aan een eigen kleur kunnen worden gekoppeld.

De Hexcode van zwart is #000000 en die van wit – aan de andere kant van het spectrum – is #FFFFFF. De hexadecimale waarden van de RGB-kleuren zijn achtereenvolgens #FF0000, #00FF00 en #0000FF. Zoals je ziet representeren de eerste twee posities de roodtint, de derde en vierde het aandeel groen en de laatste twee de blauwe component in de kleur.

Een kleurwaarde uitgedrukt in Hexcode worden ook wel een HTML-kleur genoemd. Meer gedetailleerde overzichten van HTML-kleuren en hun hexadecimale waarden vind je onder andere bij Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_HTML-kleuren) en ComputerHope (http://www.computerhope.com/htmcolor.htm).

Als je ergens een Hexadecimale code moet ingeven en je kent de Hexcode van de gewenste kleur dan voer je die gewoon in. Soms weet je niet welke tint je bijvoorbeeld wilt gebruiken voor een bepaald project. Een color picker of een kleurenkiezer biedt dan uitkomst. Als kleurenkiezers een ronde vorm hebben, dan worden ze ook wel kleurenschijf of kleurenwiel genoemd. Een color picker dient in de eerste plaats om je te helpen bij het vinden van de juiste kleur en de corresponderende hexcode. Zodra je met behulp van een kleurenkiezer de gewenste kleur hebt gevonden zie je ook direct de hexadecimale code van die kleur. Op het web vind je verschillende interactieve color pickers, onder meer die van ColorPicker (http://www.colorpicker.com) en HTML Color Codes (http://www.html-color-codes.info/#HTML_Color_Picker).

Zowel op de nieuwste kleurenwaaiers van Pantone als in Adobe Photoshop worden kleuren aangegeven in PMS-nummers met tevens de bijbehorende RGB en CMGZ kleur met de samenstellende inktverhoudingen plus de Hex-kleurcode voor die kleur.

Kleur op de muur en kleur op het papier komen aan de orde in deel een en twee van dit verhaal.

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.