Het nut van illustraties...

Houdt u van soep? En bent u niet door de dokter tot een zoutarm of zoutloos dieet veroordeeld? Dan weet u wat ik bedoel als ik iets soep zonder zout noem. Dat smáákt niet. Ja, misschien naar afwaswater, maar daar ben ik ook geen liefhebber van.
Kort en goed, het gaat hier niet over soep maar over tekst. Vaak kun je geschreven stukken van een verzekering, een notaris en vooral de overheid onder één noemer samenvatten. Een onleesbare, zich pagina na pagina voortslepende rijstebrijberg van tekst, tekst en tekst waar je je maar als een rupsje Nimmerzat doorheen moet vreten.

Strips
De stripverhalen van de Toonder Studio’s (Kappie, Panda, Tom Poes & Ollie B. Bommel) uit de jaren vijftig en zestig, waren voor mij een grote inspiratiebron. Daar combineerden ze telkens drie plaatjes met een stuk tekst. Behapbaar én informatief. Zó moest tekst er in mijn ogen uitzien.

Toen ik later in de reclame verzeild raakte en men van mij ook nog aansprekende teksten verwachtte, ben ik me er een beetje meer in gaan verdiepen. Hieruit bleek dat visuele inhoud tot wel 600.000 keer sneller wordt opgenomen dan alleen tekst. Bovendien wordt deze vorm van informatie 94% meer bekeken en wordt het veel vaker gedeeld. Visuele aanvullingen geeft een tekst veel meer kracht. Mensen onthouden de boodschap beter en het is een stuk aantrekkelijker om naar te kijken.

Maar let op … beelden zeggen veel, maar het is de kunst om beeld en tekst elkaar te laten versterken. Kies de beelden zorgvuldig en zorg dat het beeld de tekst kracht geeft. Een nietszeggend beeld komt een tekst niet ten goede. Weet welk verhaal je wilt vertellen en voor welke doelgroep het bestemd is. Pas daar de beelden en tekst op aan.

De Toonder Studio’s hadden het dus in die tijd nog niet zo gek bekeken. Hulde voor deze vooruitziende blik.

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.