Het verschil tussen BAR-code en QR-code

U kent ze vast en zeker. Die rare vierkante blokjes gevuld met een zwart-wit doolhof. Ze zijn niet bedoeld als opvolger van de bekende streepjescode, beter bekend als barcode. Overigens begrijp ik niet waarom die dingen barcode heten. Je ziet de barcode namelijk altijd gebruikt worden bij de kassa van een winkelbedrijf, maar zelden of nooit in een horecagelegenheid. De enige barcode die we daar kunnen ontdekken zijn de streepjes op de rand van een bierviltje, maar dat is ook écht alles wat er een beetje op lijkt.

Kort en goed, terug naar die vierkante doolhofblokjes. Ze gaan door het leven onder de naam “QR-Code” en zijn ontworpen om een snelle verbinding tussen klant en leverancier te creëren. QR is hierbij de afkorting voor Quick Response, of in goed Nederlands “snelle reactie”.

De QR Code is in 1994 ontwikkeld door een Japans bedrijf dat Denso Wave heet. Een QR Code kan, in tegenstelling tot de veel gebruikte barcode, de informatie in 2 richtingen opslaan, verticaal en horizontaal.
Dankzij deze functie kan een QR Code meer informatie opslaan dan de meeste ééndimensionale barcodes die maar in één richting kunnen worden uitgelezen.

Denso Wave brengt nu ook vernieuwde versies uit die specifiek ontwikkeld zijn om een logo of design mee op te nemen in de QR-code. De micro QR-code is een kleinere variant bestemd om op beperkte oppervlaktes te kunnen worden aangebracht.

Maar let op … beelden zeggen veel, maar het is de kunst om beeld en tekst elkaar te laten versterken. Kies de beelden zorgvuldig en zorg dat het beeld de tekst kracht geeft. Een nietszeggend beeld komt een tekst niet ten goede. Weet welk verhaal je wilt vertellen en voor welke

In tegenstelling tot de barcode die hoofdzakelijk door caissières wordt gescand, is een QR-Code een tweedimensionale code die u zélf scant met uw smart phone met een ingebouwde camera. Bovendien moet de smartphone voorzien zijn van een programma – een app. – om de QR-code te ontcijferen.

999x999px QR scanner

Zijn er nog meer verschillen tussen een QR-code en een gewone barcode?
Naast het feit dat de QR-code door u zelf wordt gescand, zijn er wel degelijk meer verschillen tussen beide codes. Een product met een beschadigde of verfrommelde barcode levert geheid problemen op bij de plaats waar de barcode scanner gebruikt wordt, meestal de kassa van een winkel of warenhuis. Dit leidt tot toename van zowel de rij wachtenden als de irritatie.

Verder zijn barcode scanners, zeker die bij kassa’s, uitermate robuust en plaats rovend. In geval van handmatig scannen met een leespen, moet deze ten eerste zijn afgestemd op de streepdiktes, ten tweede moet de barcode van goede kwaliteit zijn en op een harde ondergrond zijn aangebracht en ten derde de scanner moet over een beetje handigheid in het bewegen van de leespen beschikken.

Voor het scannen van een tweedimensionale QR-Code hoef je er niet recht voor te staan. Een QR code heeft namelijk drie detectievlakken, zodat deze probleemloos uit verschillende hoeken kan worden gescand. Zonder grote scanners of moeilijke leespennen, maar gewoon met een mobiele telefoon.

Ook een beschadigde QR code levert in de meeste gevallen geen problemen op aangezien de code extra informatie bevat die fouten herkent en corrigeert. Na het scannen van de code verschijnt de informatie direct op het scherm van de mobiele telefoon.

1100x350px Kassarij

Waar vind ik een QR-Code?
QR-codes kunnen op nagenoeg elk materiaal worden gedrukt en vindt u daarom in uiteenlopende productie, logistiek en verkoop toepassingen.
In het alledaags gebruik bijvoorbeeld in gedrukte vorm op boeken, visitekaartjes, posters, advertenties, reclameborden, kranten, t-shirts, verpakkingen, perskaarten, entreebewijzen en loterijkaarten.

Een andere toepassing in niet-gedrukte vorm vind u bij de Rabobank. Daar moet een gebruiker van online bankieren zich identificeren door een QR-code met de Rabo Scanner te scannen, die hem vervolgens de signeercode oplevert om veilig op zijn rekening in te kunnen loggen.

ING heeft sinds kort een functie aan zijn bankieren-app toegevoegd waarmee gebruikers geld kunnen ontvangen of betalen met behulp van de QR-code.

In de Belgische verkiezingen van 2014 werden QR-codes gebruikt als verificatiestrook van een elektronische stemming. De digitale munteenheid Bitcoin gebruikt QR-codes om betalingen te versturen en tevens om de munten zelf op te slaan in de vorm van een QR-sleutel.

Connexxion voorzag vanaf juni 2012 alle bushaltes in Nederland van QR-codes. Daarmee kan de meest actuele reisinformatie via de halte worden ingezien.

Wat kan er in een QR-code worden ondergebracht?
QR codes kunnen onder meer e-mailadressen, hyperlinks, SMS- en MMS-berichten, telefoonnummers, teksten (maximaal 7089 tekens), website adressen, agenda-items, programma’s of mobiele apps downloaden, PDF, document en YouTube koppelingen bevatten. In feite kan bijna elke zakelijke functie, zoals reclameboodschappen en customer service data, worden gecodeerd in een QR-Code.

U kunt zelf vrij eenvoudig met behulp van een QR-Code generator uw eigen QR-codes maken.

1100x777px MyToys-Lego

Goed gebruik van de QR Code
Wanneer scant de consument uw code? Als uw boodschap voor hem of haar interessant is en daartoe oproept door prijs, voordelen, originaliteit en kwaliteit.
Hou daarbij rekening met het kleine formaat van het beeldscherm van de smart phone van de gebruiker. Een doorverwijzing naar uw gewone website zal dan vaak onleesbaar op het scherm verschijnen. Zorg er dus voor dat uw klant op een speciale pagina van uw website belandt of verwijs naar een dienst als YouTube.

Een andere gemiste kans is een QR-Code in uw reclameboodschap te plaatsen zonder verwachtingen voor de klant te scheppen. Denk bijvoorbeeld aan een poster van het een of ander spijkerbroekenmerk, met alleen de merknaam, het logo en een QR code dan is de kans dat iemand die code scant niet erg groot. Het wordt pas interessant voor iemand als ik door middel van het scannen van de code de dichtstbijzijnde winkel waar ze die broek verkopen kan vinden. Dat is gebruik maken van de mogelijkheden van de QR-Code.

De informatie uit dit enigszins gedateerde artikel uit 2014 is gedeeltelijk gebaseerd op eigen onderzoek en deskresearch en artikelen van Wikipedia, Remy Steijger (Digital Marketing Advisor), Smart Media Solutions, Pluk Haarlem en Theo Schroen (Contentstrateeg bij Liters en InfographicsLab). We vonden het toch de moeite waard om het toch nog te publiceren op onze site.

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.