De veelzijdige praktijk van de QR-code

Dit artikel is misschien niet zozeer voor onze klanten bedoeld, maar vormt in elk geval een logisch vervolg op een eerder artikel over de QR-code en het gebruik daarvan.
Er bestaan namelijk nogal veel misverstanden over het verwerken van QR-codes. Dit artikel geeft naast verdere ideeën een aantal richtlijnen over de randvoorwaarden voor het verwerken van QR-codes.

Eigenlijk is niets te gek om een QR-code op te drukken. Wilt u bijvoorbeeld een voorstelling op een flyer promoten? Voeg een QR-code toe en geef daarmee de bezoekers op internet een heleboel aanvullende informatie. Bijvoorbeeld extra informatie over de voorstelling, een speciale kortingsactie en mogelijk een kort filmpje van de voorstelling. Bevordering van de online verkoop van producten? Plaats een QR-code in de brochure en creëer daarmee een directe link naar de bestelpagina van de website.

Een andere mogelijkheid is om een QR-code op de achterkant van een visitekaartje te drukken, die bijvoorbeeld linkt naar contactinformatie of een LinkedIn-profiel.

Maar eerst volgen een paar praktische tips over de do’s en dont’s van de QR-code.

1) QR-code niet negatief gebruiken
Het is niet aan te raden om QR-codes negatief te maken. Er zijn vele verschillende QR-code readers. Een klein aantal daarvan ondersteunt negatief geplaatste QR-codes, maar het overgrote deel ondersteunt dit niet.

2) Kleurgebruik en contrast van QR codes
Er zijn 2 soorten QR-code readers. Sommigen scannen in kleur, de meesten zetten het beeld echter eerst om in grijswaarden. Bij de QR-generator van Keremerkan kun je zelfs twee kleuren kiezen, bijvoorbeeld de kleuren van je logo.

Let er wel op dat er voldoende contrast bestaat tussen de kleuren. Zwart-wit is de meest gangbare combinatie. Bij wat donkerdere kleuren is een verschil in rasterwaarde van minimaal 15% aan te bevelen. Erg lichte kleuren voor de code zijn ook af te raden.

3) Veiligheidsmarge van de QR code
Een QR-code heeft een veiligheidsmarge (witte rand) om de code staan, en dat is niet voor niets. De meeste QR-code readers gebruiken deze veiligheidsmarge om de QR-code gemakkelijk te kunnen onderscheiden van de ondergrond en goed uit te kunnen lezen.

Veel QR-code software genereert automatisch een veiligheidsmarge voor de QR-code. Het is absoluut aan te bevelen om deze veiligheidsmarge in tact te houden. Plaats dus géén grafisch materiaal direct tegen de code aan.

4) Formaat van een QR code maakt het verschil
Houd rekening met de afstand van een QR-code tot de lezers. Wanneer bijvoorbeeld een QR -code op een reclamebord staat, zal deze groter moeten zijn dan op een visitekaartje of flyer.

Het juiste formaat van een QR-code is mede afhankelijk van het aantal karakters dat in de QR-code is opgenomen. Dit aantal bepaalt namelijk het formaat van de code en het aantal zich daarin bevindende zwarte blokjes. Hoe meer karakters, hoe meer zwarte blokjes er nodig zijn en dus hoe groter de QR-code moet worden afgedrukt.

De minimale afmeting van een QR-code op papier is 15 x 15 mm. Sommige smartphones kunnen kleinere QR-codes namelijk niet scannen zodat een deel van de doelgroep wordt gemist. Voor een A4 formaat flyer of poster wordt 20 x 20 mm geadviseerd en voor een A3 formaat is dit 95 x 95 mm.

Om een QR code beter en sneller scanbaar te maken kun je het beste gebruik maken van korte URL’s. Hoe langer de URL, des te groter en complexer de QR-code wordt, zoals uit het voorbeeld duidelijk blijkt.

5) Als laatste: testen!
Test QR-codes met verschillende mobiele telefoons en met vele verschillende QR-code readers apps. Zorg dus voor voldoende verschillende readers en verschillende smartphones!

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.