Beeldmerk, woordmerk of een combinatie van beide?

Bij de start van een bedrijf is de keuze van een naam waarschijnlijk één van de eerste dingen. Maar al snel komt dan ook een bijbehorend logo in beeld.

Wordt het een logo met alleen maar woorden, een woordmerk, wordt er alleen beeld gebruikt, een beeldmerk, of wordt het een combinatie van beide?

Maar wat is een logo nu precies? Een goed logo weerspiegelt waar een bedrijf of merk voor staat. Wie u als ondernemer bent. Het kan daarnaast bijdragen aan het vergroten van de naamsbekendheid. Daarom is het belangrijk om al bij de start goed na te denken over de uitstraling.
Hieronder vind staan een aantal overwegingen voor een woordmerk, een beeldmerk en een gecombineerd logo op een rijtje. De keuze voor één van de drie is natuurlijk ook afhankelijk van de kernboodschap aan de potentiële klanten. En dat is: zorgen dat een klant het bedrijf herkent en onthoudt!
1100x1100px Letterlogo's

Waarom kiezen voor een woordmerk?
Daar kunnen een aantal redenen voor zijn zoals:

  • De naam van de onderneming is zowel uniek als onderscheidend. Sommige namen zijn zo bekend dat ze bijna als het ware een beeldmerk vormen. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola. Iedereen kent de rode sierlijke letters. Of Google met z’n speelse kleuren is overbekend. Om in Nederland te blijven: NOS, HEMA en Philips zijn bekende woordmerken;
  • Door de eigen naam te gebruiken als bedrijfsnaam (kan heel goed bij bekende personen);
  • Door alleen letters te gebruiken wordt de bedrijfsnaam benadrukt;
  • Er zijn ontzettend veel bijzondere lettertypes beschikbaar, waardoor deze als het ware een beeld op zich vormen;
  • Door een groot aantal uiteenlopende producten of diensten van een onderneming kan het vrijwel onmogelijk zijn om dat in één beeldmerk te vangen;
  • Er kunnen extra accenten aan het lettertype worden gegeven door te spelen met kleur, een deel van de letters weg te laten of een klein detail aan het lettertype toe te voegen of te veranderen (een goed voorbeeld daarvan is de schuine letter “e” in Heineken).

En wat zijn nadelen van een woordmerk ?

  • Met alleen een woordmerk ontbreekt vaak de visuele identiteit van het logo;
  • Het logo en de bedrijfsnaam moeten al aardig bekend zijn voordat mensen weten wat de identiteit van het bedrijf inhoudt.
1100x1100px Beeldlogo's +
1100x1100px combilogos

Waarom kiezen voor een beeldmerk?

  • Dat kan uitstekend als het bedrijf al een grote naamsbekendheid heeft. Zo is het logo van Puma daadwerkelijk een poema en het teken van Apple is een appel.
  • Om over te gaan van een combinatie van beeldmerk en woordmerk naar alleen beeldmerk. Als mensen nu het beeldmerk zien, herkennen ze het bedrijf zonder moeite;
  • Het beeldmerk is binnen de branche zo bekend dat het een duidelijk en uniek onderscheid vormt ten opzichte van de concurrentie;

Waarom kiezen voor een combinatie van beeldmerk en woordmerk?

  • Er moet naamsbekendheid onder meer met het logo worden opgebouwd;
  • De bedrijfsnaam is niet uniek;
  • De bedrijfsnaam vertelt niet welke diensten en producten het bedrijf levert. Door samenvoeging van woord en beeld zal het beeldmerk de producten, de diensten of de meerwaarde van het bedrijf weergeven, terwijl het woordmerk bijdraagt aan het vergroten van de naamsbekendheid. Meestal versterkt het beeld het woordmerk, denk maar aan de bekende gele M van McDonald’s of de hamburger in het logo van Burger King;
  • Een combinatie van beeldmerk en woordmerk is minder makkelijk te kopiëren. Het beeldmerk verschijnt altijd samen met de naam.

Kortom….
Om een woordmerk of beeldmerk te gebruiken hangt af aan een aantal afwegingen en factoren. Wat is de identiteit van je bedrijf en je kernboodschap aan je klanten? Heb je al een naam opgebouwd met je bedrijf of staat het juist in de startblokken?
Wil je stiekem je logo toch wat meer diepgang geven? Of een grapje uithalen? Kijk dan eens naar deze bekende logo’s hieronder met een verborgen boodschap.

550x610px Bijzonder 4x

Webwinkel Amazon heeft alles van a tot en met z in zijn assortiment; het vlak tussen de E en de X logo van koeriersbedrijf FedEx vormt een pijl naar rechts; in het logo van de Tour de France zit een wielrenner verborgen; het logo van Sun Microsystems ziet er vanuit elke hoek hetzelfde uit.

766x920px cartoon-lawyerkopie

Als laatste iets over de juridische bescherming van het beeldmerk en het woordmerk.
De bescherming van een merk is mogelijk wanneer het merk grafisch voorstelbaar is. Een serie letters of cijfers achter elkaar, ongedacht de opmaak of eventuele figuratieve elementen, wordt gezien als een te beschermen woordmerk. Het is dan dus niet belangrijk op welke manier de letters of cijfers zijn vormgegeven.

Bij een beeldmerk daarentegen zijn de figuratieve elementen ook van belang. Dat kan bijvoorbeeld een logo zijn, of een woord in een speciale schrijfwijze. Zoals eerder genoemd kunnen in een beeldmerk overigens ook woordelementen zitten.

Een beeldmerk geeft niet dezelfde rechten op de woordelementen die daar in verwerkt zijn als bij een woordmerk. Als bescherming van het erin of erbij geplaatste woord ook belangrijk is, zal dit woord óók als een woordmerk moeten worden geregistreerd.

Veel bedrijven kiezen er meestal voor om het woordmerk en het beeldmerk apart te laten registreren.

Wilt u uw merk beschermen en heeft u advies nodig hoe u dit het beste aan kunt pakken? Neem dan contact op met een daarin gespecialiseerd merkenbureau voor advies.

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.