Steeds vaker associëren we binnenkomende digitale nieuwsbrieven met SPAM. Terecht of niet terecht, de mate waarin we met deze berichten worden “doodgegooid”, maakt dat we zo reageren. Niemand neemt nog écht de moeite om met engelengeduld al zijn mailtjes te lezen. Dit fenomeen vormt zo een serieuze uitdaging voor iedereen die communicatie in z’n functieomschrijving heeft staan.
Oosterveld Design probeert u met deze tips alvast een eind op weg helpen om met behulp hiervan uw Nieuwsbrief wél onder de aandacht te brengen.
1 – Een pakkende titel.
De belangrijkste regel uit je nieuwsbrief is je onderwerp regel. Vermijd nietszeggende titels als ‘Nieuwsbrief November 2013’ of ‘Nieuwsbrief #37’. Haal er het belangrijkste nieuwsbericht uit of som een aantal kernwoorden op. Hoe maakt niet uit. Als je je lezer maar triggert om die nieuwsbrief open te klikken.
Voorbeelden?
- MijnTuin.org: Herfstbloemen: Scabiosa, Calicarpa en Skimmia
- R4 verbindt: Fietsers rijden vanaf half November over nieuwe tuibrug
- Film Fest Gent: Round Up 40e Filmfestival Gent
- NTGent: De ideale man/Landjuweelfestival/Kids+ op Zondag/
- DeMorgen.be: Zo naaide de farma-industrie ons/Hogere belastingen
3 – Content is koning
- Helft ex-werknemers steelt vertrouwelijke informatie;
- Gezocht conciërge. Loon: 23.690 euro.
- Wat stoort thuiswerkers het meest?
- Schrijf NIET: Wij verkopen krachtige stofzuigers.
Dat interesseert uw luie lezer geen moer; - Schrijf WEL: Uw huis in een handomdraai stofvrij!
5 – Maak het visueel
-
Foto ‘Joos’ – Titel: De echte reden voor het ontslag van Joos op Radio 1.
-
Foto Kunst – Titel: Hekken en bewakers beschermen kunst van Banksy.
-
Foto reizigers – Titel: 400 gestrande reizigers overnachten op de Thalys.
7 – Meer dan een digitale brochure
In een nieuwsbrief prikkel je de lezer en leg je links naar een inschrijvingsformulier, praktische info, een Youtube-filmpje, … Heb je een fraaie brochure? Mooi zo! Maar gebruik die dan om te drukken en offline uit te delen. Niet om naar te linken in je nieuwsbrief.
Dit BLOG is gedeeltelijk gebaseerd op een oude BLOG van ilikemedia