Niet schrijven voor de kat z’n k…rullenbak!

Steeds vaker associëren we binnenkomende digitale nieuwsbrieven met SPAM. Terecht of niet terecht, de mate waarin we met deze berichten worden “doodgegooid”, maakt dat we zo reageren. Niemand neemt nog écht de moeite om met engelengeduld al zijn mailtjes te lezen. Dit fenomeen vormt zo een serieuze uitdaging voor iedereen die communicatie in z’n functieomschrijving heeft staan.

Oosterveld Design probeert u met deze tips alvast een eind op weg helpen om met behulp hiervan uw Nieuwsbrief wél onder de aandacht te brengen.

800x832px Shocked lady

1 – Een pakkende titel.

De belangrijkste regel uit je nieuwsbrief is je onderwerp regel. Vermijd nietszeggende titels als ‘Nieuwsbrief November 2013’ of ‘Nieuwsbrief #37’. Haal er het belangrijkste nieuwsbericht uit of som een aantal kernwoorden op. Hoe maakt niet uit. Als je je lezer maar triggert om die nieuwsbrief open te klikken.
Voorbeelden?

  • MijnTuin.org: Herfstbloemen: Scabiosa, Calicarpa en Skimmia
  • R4 verbindt: Fietsers rijden vanaf half November over nieuwe tuibrug
  • Film Fest Gent: Round Up 40e Filmfestival Gent
  • NTGent: De ideale man/Landjuweelfestival/Kids+ op Zondag/
  • DeMorgen.be: Zo naaide de farma-industrie ons/Hogere belastingen
800x868px Content-King
2 – Kom meteen ter zake
Een magazine of een krant geeft de ruimte voor een voorwoord of een editoriale inleiding. Maar een nieuwsbrief is geen magazine, laat staan een krant. Online lezen we trager en zijn we ongeduldiger. Kom dus meteen ter zake en draai er niet te veel omheen.

3 – Content is koning

In de nieuwsbrief van Jobat, een Belgische Job-Hunter staan – verrassend genoeg – geen vacatures. Jobat verstaat als geen ander de kunst van content creatie: interessante artikelen, weetjes en tips over het thema werk en carrière.
Bovendien sluit de nieuwsbrief perfect aan bij de actualiteit. De dag nadat Tom Boonen de Ronde van Vlaanderen won, las je in hun nieuwsbrief: “Hoeveel verdient Tom Boonen?” Bij de start van het proces-De Gelder kwam je in hun nieuwsbrief te weten hoeveel loon je krijgt als je als jurylid moet gaan zetelen.
Uitpakken met kennis heet dat. Krijg je er daardoor op slag een stel klanten bij? Dat niet. Maar op het moment dat je op zoek bent naar een vacature, aan wie zul je dan als eerste denken? … Juist.
Andere voorbeelden uit de Jobat Nieuwsbrief?
  • Helft ex-werknemers steelt vertrouwelijke informatie;
  • Gezocht conciërge. Loon: 23.690 euro.
  • Wat stoort thuiswerkers het meest?
777x897px Stofzuigerman
4 – Minder is meer
Deze regel geldt voor een boeiende nieuwsbrief: beter 1 tip per keer meegeven, dan een nieuwsbrief volproppen met 17 items die niemand leest.
Voorbeelden?
  • Schrijf NIET: Wij verkopen krachtige stofzuigers.
    Dat interesseert uw luie lezer geen moer;
  • Schrijf WEL: Uw huis in een handomdraai stofvrij!
700x997px Joos ontslagen

5 – Maak het visueel

Een foto, een titel, een korte intro en een ‘lees meer’ link. Zo hebben we het altijd geleerd. Maar in nieuwsbrieven van krantensites weet je daar vaak al genoeg mee. En dus klikken mensen steeds minder vaak door naar hun website.
Dat beseften ze ook bij DeMorgen. En dus bestaat hun nieuwsbrief uit vier grote foto’s met een sprekende titel. Wedden dat je dan verder klikt naar hun website?
Voorbeelden?
Foto militairen – Titel: Defensie ontsnapt aan grootste schadeclaim ooit!
  • Foto ‘Joos’ – Titel: De echte reden voor het ontslag van Joos op Radio 1.
  • Foto Kunst – Titel: Hekken en bewakers beschermen kunst van Banksy.
  • Foto reizigers – Titel: 400 gestrande reizigers overnachten op de Thalys.
800x867px Social
6 – Ga social
De meeste nieuwsbriefprogramma’s creëren automatisch ook een online versie van de nieuwsbrief. Dat is handig voor wie de nieuwsbrief niet goed kan lezen in zijn mailbox. Maar de URL naar die online versie kun je ook gaan delen op Facebook of Twitter om zo een publiek te bereiken dat zijn mails minder frequent leest, of nog niet geabonneerd was op de nieuwsbrief.

7 – Meer dan een digitale brochure
In een nieuwsbrief prikkel je de lezer en leg je links naar een inschrijvingsformulier, praktische info, een Youtube-filmpje, … Heb je een fraaie brochure? Mooi zo! Maar gebruik die dan om te drukken en offline uit te delen. Niet om naar te linken in je nieuwsbrief.

8 – Timing is cruciaal
Bestaat er een ideale timing om een nieuwsbrief uit te sturen? Ja en nee. Het is niet zo dat dinsdagmiddag of vrijdagochtend het beste tijdstip is.
Mensen gaan een nieuwsbrief sneller openen als ze hem zien binnenkomen in hun mailbox wanneer ze online zijn. Wie zijn mailbox opendoet en er 50 nieuwe berichten in aantreft, zal meer geneigd zijn om de nieuwsbrief naar het ronde archief te delegeren.
Probeer dus te weten te komen wanneer uw doelpubliek online is. En plan de nieuwsbrief in op dat tijdstip.
9 – Maak het persoonlijk
Talking Heads heeft met Sofie Verhalle (@lamazone) een CEO met naam en faam in huis. Ze spelen dat uit door haar naam met foto ook bij de afzender te vermelden. Dit is niet voor elke organisatie weggelegd, maar als je CEO, voorzitter of woordvoerder de nodige bekendheid heeft, kun je de nieuwsbrief op die manier een zeer persoonlijk tintje geven.
10 – Analyseer en stuur bij

Dit BLOG is gedeeltelijk gebaseerd op een oude BLOG van ilikemedia

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.