De Praktijk
van het administratiekantoor

administratiekantoor besluit uiteindelijk een eigen logo te nemen

Dit was een opdracht (logo en visitekaartje) die ons veel plezier heeft gegeven. En niet alleen aan ons. De klant was na afronding ervan ook erg blij met het resultaat.

Fase 1: Het begin (de klantenwens).
Sommige mensen moet je gewoon tot hun geluk dwingen. Daar is niks aan te doen. Voor zichzelf zullen ze nooit dat bepaalde besluit nemen om allerlei redenen. Ik ben er nog niet aan toe, het kost teveel geld en teveel moeite, ik heb al genoeg klanten en ga zo maar door.

Vaak helpt het hen over de drempel als je er dan een aanbieding tegenaan gooit in de zin van een logo-ontwerp compleet met een aantal visitekaartjes met het nieuwe logo.

Het bijzondere aan deze opdracht was het feit dat ze tot stand kwam zonder daarbij met de klant fysiek aan tafel te hebben gezeten. Hoewel deze opdracht al ruim vóór het Corona-tijdperk plaatsvond, dus een uitstekend voorbeeld van het werken op afstand met behulp van moderne middelen.

Fase 2: Het beeldmerk.
Administratiekantoren zijn er te kust en te keur. Logisch , want behalve vakkennis is er niet veel kapitaal nodig om te kunnen starten. Een eigen herkenbaar logo en/of het voeren van een naam die in de herinnering van potentiële klanten blijft hangen is dus een absolute pré.

Dat was het uitgangspunt voor het ontwikkelen van het logo gekoppeld aan de naam van de eigenaar, de afkorting HAD of H.A.D. of de complete naam van het bedrijf “Hilgerink Administratieve Dienstverlening (H.A.D.)”.

Een ander gegeven dat we daar aan toevoegden was de locatie van het bedrijf, namelijk Haaksbergen.

De eerste logo’s gingen allemaal van dit uitgangspunt uit. Een beeldmerk met een administratief element en de naam en locatie van het beestje. Verder werden er nog twee logo’s uitgewerkt op basis van de letters “H” en “A”.

Het logo met het paard is een grapje; het verwijst namelijk naar de professionele voetbalcarrière van de eigenaar van het bedrijf. Uiteindelijk werd het abstracte logo met de “Goed-V” gekozen en verder uitgewerkt.

Een compilatie van alle soorten voorgestelde logo-ideeën uit de eerste overlegronde.

Alle logo’s worden standaard op een Oostervelddesign USB-stick meegeleverd.

Fase 3: Verdere uitwerking
Bij deze opdracht kwam het niet tot het samenstellen van een complete huisstijl. In plaats van het normaal gemaakte huisstijl-handboek, kon dus worden volstaan met een zogenaamde style-sheet waar de meest elementaire waarden op staan vermeld, zoals de aanduiding, het soort en de grootte van de gebruikte lettertypes en een voorbeeld van het geproduceerde visitekaartje.

Alle logo’s, zowel die in RGB als in CMGZ, werden standaard in diverse groottes en formaten meegeleverd op een USB-stick. Daarmee is de opdrachtgever in staat om zijn gegevens altijd aan derden aan te kunnen leveren en is dus als hij of zij dat wil onafhankelijk van ons bureau.