De Praktijk
van de Bed & Breakfast

Een Bed & Breakfast uit de buurtschap “DE Stapel” wil een eigen logo

Deze opdracht – die uiteindelijk uitsluitend tot het ontwerpen en produceren van een logo, visitekaartje, briefpapier en een uithangbord leidde – wordt nader bekeken omdat de naam van het bedrijf zoveel mogelijkheden in zich had.

Fase 1: Het begin (de klantenwens).
De nieuwe eigenaren hadden een bestaande Bed & Breakfast in het buurtschap “De Stapel” op de grens tussen Overijssel en Drenthe overgenomen. Omdat ze zich niet met de naam van de B&B van de vorige eigenaars wilden presenteren, kozen ze voor de naam “Bed & Breakfast De Stapel”. Daar kun je heel wat kanten mee op bleek al gauw. Hieronder volgen een paar mogelijkheden waaruit kon worden gekozen.

In de eerste plaats stond in het etymologisch woordenboek van Van Dale (1997) als betekenis achter Stapel: een dier dat grote stappen maakt = krekel of sprinkhaan.

Ten tweede. Met in het achterhoofd dat de Stapel in het Reestdal ligt op de grens tussen Overijssel en Drenthe, ligt een verbinding met een Hunebed ook een beetje voor de hand, dus een logo met een Hunebed behoort ook tot de mogelijkheden. Per slot van rekening is en hunebed ook niets anders dan een stapel grote zwerfkeien.

Als derde konden we kiezen voor de naam van de buurtschap de Stapel, respectievelijk voor een verwijzing naar de vele mensen die hier wonen met de achternaam Stapel.

Ten vierde is een stapel ook gewoon een grote hoeveelheid van het een of ander en ten vijfde maar last but not least is er nog het verhaal van de schoenlapper.
In het begin van de vorige eeuw woonde in het huisje van de B&B een schoenlapper Jan Uiterwijk met z’n vrouw en 8 kinderen. Van 1935 tot 1990 was de helft van het arbeidershuisje in gebruik als schoenlapperij. Hij repareerde daar schoenen, maar ook paardentuigen, halsters en alles wat bij het gebruik van paarden aan leerwerk voorkwam. Het arbeidershuisje is tussen 1990 en 2000 geheel opnieuw opgebouwd en in oude staat hersteld door één van die 8 kinderen. Momenteel is het een rijksmonument.”

Fase 2: Het beeldmerk.
Het was voor ons niet duidelijk aan welke uitleg van de naam de klant voorkeur zou geven. Daarom besloten we van alle vijf vormen meerdere ideeën uit te werken en daarnaast nog een aantal abstracte vormen.

Omdat het te ver zou voeren om alle mogelijkheden van de verschillende groepen hieronder te tonen, kozen we van elke groep maar één of meerdere voorbeelden. De klant koos voor het meest eenvoudige ontwerp: de schoenzool.

Een compilatie van enkele van de voorgestelde logo-ideeën uit de eerste overlegronde. Elk van de vijf genoemde betekenissen van de stapel vinden we hier terug. De klant gaf aan de meeste waarde te hechten aan het schoenlapper-verhaal dus kozen ze voor de afdruk van de schoenzool . In de volgende fase werden de huisstijlkleuren (zwart en grijs), het visitekaartje en een uithangbord verder vastgelegd.

In dit geval zou de uitdrukking: “wie de schoen past, trekke hem aan” letterlijk op kunnen gaan.

Het spoor van voetstappen is ook terug te vinden op het uithangbord van de B&B.

Fase 3: Verdere uitwerking
Alleen het beeldmerk van een schoen op de verschillende communicatievormen zoals het visitekaartje en het uithangbord vonden we toch écht iets te karig. Verdere aanvulling vonden we in het diagonaal plaatsen van een voetspoor van schoenafdrukken in een onder- en bovenhoek.

Fase 4: De website
Naast het logo, het uithangbord en visitekaartjes moest er een eenvoudige – makkelijk zelf bij te houden – website komen. Daarvoor is WordPress bij uitstek geschikt.

Het beschikt – afhankelijk van het gekozen thema natuurlijk – standaard over de mogelijkheid om alle informatie over een verblijf bij De Stapel op te nemen, aangevuld met een door de eigenaars zelf ontwikkelde boekingsmodule.