De Praktijk
van curiosa die nog
geen 100 jaar oud zijn

Een logo, een website én een webshop voor een brocanterie

Deze case-history gaat over wat moet je doen als je opeens zonder winkel zit, maar je wel een huis vol met oude spullen bezit. Dan biedt een goede website en een webshop legio nieuwe mogelijkheden.

Fase 1: Het begin (de klantenwens).
Het begon met de eigenaresse van een brocanterie-winkel die haar winkel niet langer kon aanhouden. Zij vroeg of het mogelijk was om op het internet door te kunnen gaan met de verkoop van haar brocante*.

600x500px brocante

*) Brocante is net geen antiek en meestal nog geen 100 jaar oud. Maar het zijn vanuit een bepaald oogpunt interessante ‘hebbedingetjes’ en ‘curiosa’ met een veelal  sentimentele waarde. Het zijn voorwerpen die nog net niet voldoen aan de criteria die aan antiek  worden gesteld. Gewoon dingen die voor de meeste mensen iets méér betekenen dan ‘rommel’.

Bij de eerste werkbespreking met haar inventariseerden we de stand van zaken. Welke dingen moesten er in de webshop? Waren er foto’s van de producten? En misschien nog belangrijker: had ze een eigen naam en logo waarmee ze zich kon presenteren?

De naam was er gelukkig wel maar een logo was daar nog niet aan gekoppeld, dus dat zou de eerste taak worden om daar in te voorzien.

Een ander ding om de kosten nog enigszins in de hand te houden was de fotografie van alle producten. Zij zou de basisfoto’s daar voor maken en aanleveren.

Fase 2: Het beeldmerk.
Er bestond al een portret, een silhouet, waar ze zich mee presenteerde. Jammer genoeg van een erg lage resolutie, terwijl het origineel onvindbaar was.

Zodoende hebben we het voorhanden beeld bijgewerkt naar een geschikte grootte en kwaliteit.

Je hebt het wel eens met bepaalde dingen dat het eerste schot meteen raak is. Dat was ook hier het geval. Door een goed kleurkeuze (warm-rood en zwart), een kleine toevoeging aan het letterbeeld van het bedrijf en door dit letterlogo weer te combineren met het beeldmerk was het eindresultaat gewoon áf. Niks meer aan doen dus.

Beeldmerk, letterlogo en de combinatie van beide.

De home-page van de website.

Een deel van de onderverdeling van de webshop.

De home-pagina werd  aangepast voor speciale acties om daar extra aandacht op te vestigen.

Fase 3: Implementatie, uitwerking en voorbereidingen voor de site en de shop
Na het afronden van het logo-ontwerp en de productie van de nodige visitekaartjes voor de klant, stroopten we de mouwen écht op. Per slot van rekening moest er een website met een daaraan gekoppelde webshop worden gebouwd en zoiets doe je niet even op een vrije woensdagmiddag. Daar is wel wat meer tijd voor nodig.

Fase 4: De website
De klant vond het belangrijk dat de website duidelijk maakte wat de drijfveren voor het aan de man of vrouw brengen van brocante waren. Dat ze met een deel van de overwinst ook nog goede doelen steunde moest ook zeker niet onvermeld blijven.

Al jarenlang bood zij gelijkgezinde ondernemers een podium waar zij hun artikelen aan een groter publiek konden showen. Fairs noemde ze die evenementen. Via de Nieuwsbrief van de site wilde ze zowel haar klanten als haar collega’s informeren over op handen zijnde activiteiten en ander nieuws.

Fase 5: De webshop
Er was inmiddels door de klant een begin gemaakt met de fotografie van de verschillende artikelen. Eerst kleine artikelen. Na het fotograferen werden de opnames naar ons doorgestuurd, waar ze werden gefatsoeneerd, onthoekt, vrijstaand gemaakt, van een schaduw voorzien en op een verloop achtergrondkleur gezet. Alles met één gelijk formaat, grootte en achtergrond omwille van de uniformiteit van de productpresentatie. Per artikel moesten zo gemiddeld 3 à 4 foto’s worden bewerkt.

Je kunt een webshop natuurlijk openen als er een tiental artikelen instaan, maar dat is niet echt interessant voor een bezoeker. Daarom maakten we de shop pas operationeel toen er een goede onderverdeling naar productsoorten was en er op z’n minst zo’n honderdtal artikelen in de shop aanwezig waren (uiteindelijk aan het eind van de rit zijn dat er een kleine 600 geworden).

Bijzondere acties die we op de site/shop aanbrachten was de maandelijkse veiling van een artikel waarbij dit op een veel lagere prijs werd ingezet als het oorspronkelijke verkoopbedrag en speciale home-paginas ter gelegenheid van bijzondere dagen (moederdag, vaderdag, Kerst, enzovoort, enzovoort).

Al met al een bijzonder mooi project.