Logo’s & Huisstijlen
Het gezicht van een bedrijf…

Merkbekendheid of in de Engelse taal ‘brand awareness’ staat voor de mate van herkenbaarheid die een merk geniet bij een groep personen. Hoe meer mensen een merk kennen van naam of logo, hoe bekender het merk

Herkenbaarheid, daar gaat het over bij een logo en een huisstijl

72dpi-Ontwerper Cartoon man

Eigenlijk kan iedereen wel een aantal bekende merken opnoemen. Uiteraard speelt de affiniteit met een merk of product wel mee in de herkenbaarheid.
Zo is Disney wereldberoemd evenals Nike en Rolls-Royce. Maar affiniteit is ook maar betrekkelijk. Terwijl iedereen wel eens een Disney-film zal hebben gezien, is de kans dat er een Rolls-Royce Silver Shadow bij hem of haar voor de deur staat maar klein. En toch kennen ontelbare mensen het beeldje van de vrouwenfiguur (“Spirit of Ecstasy”) dat op de motorkap van een Rolls-Royce staat.

Als organisatie wilt u zich herkenbaar visueel presenteren. Een goed begin daarvoor is één herkenbare stijl. Als eerste vereiste daarvoor dient een eigen logo voor gebruik op drukwerk als briefpapier, visitekaartjes, flyers, folders en brochures, op uw website, verpakkingen, reclame- en promotiemateriaal.

Maar een huisstijl is méér dan een logo. Uiteraard kost het maken van een huisstijl geld. Maar tegelijkertijd is deze ook kostenbesparend. Door het vastleggen van standaardprocedures voor de vervaardiging van informatiedragers, zoals (Intern) gebruiksdrukwerk, beschriftingen, presentaties en verslagen kunnen onnodige kosten worden voorkomen of op z’n minst beperkt.

Wij brengen offertes uit met een tarief op maat voor ontwerp, voor het uitwerken en het vastleggen van de informatie in een huisstijl handboek. Het is niet ongebruikelijk om vooraf een vast bedrag af te spreken voor het ontwerp van een huisstijl, op basis van een schatting van de tijd die daarvoor nodig is.

Wat zijn de belangrijke elementen van een huisstijl?

  • Beeld- of woordmerk (het logo);
  • De schrijfwijze van de naam;
  • Typografie [gebruikte lettertype(s)];
  • Gebruik van zwart-wit en kleuren;
  • Vaste verhoudingen in formaat, vorm en kleur;
  • Papier- en materiaalkeuze.
COMPLETE HUISSTIJL
Logo-ontwerp in combinatie met visitekaartjes, documentatiemateriaal en website.

Voorbeeld van een huisstijl voor een schoonheids-salon. Het hele verhaal over het ontstaan van deze huisstijl leest u onder projecten, of door HIER te klikken.