De Praktijk
van het gaten maken

Precisie-metaalbewerker kiest nauwkeurig een vormgeving!

Als iemand gewend is om tot op de honderdste van een millimeter nauwkeurig te werken, dan gaat die ook niet over één nacht ijs bij de keuze van een vormgevingsbureau.

Fase 1: Het begin (de klantenwens).
Het is altijd lekker als je aan een competitie moet deelnemen die je vervolgens wint. Dat is ontzettend goed voor het zelfvertrouwen.

Wat was het geval. We kenden via ons boekhouder de firma al wel, maar een voet binnen de deur was ons echter niet gelukt. Ze hadden al een vormgever, dus waarom zouden ze van leverancier wisselen, nietwaar? Maar als dan uiteindelijk de vraag komt of wij óók een ontwerp voor de beschrifting van de dekzeilen van een vrachtwagen willen neerleggen, dan zeg je geen nee. Dan doe je dat gewoon.

Een logo of een huisstijl hoefden we niet voor ze te ontwikkelen. Die bestond al. We moesten op basis van de voorhanden instructies en materialen een vorm ontwikkelen die aansloot bij de bedrijfsfilosofie: “Dé specialist in metalen met gaten”.

Om een ruime keuze te bieden, werkten we een aantal zeer uiteenlopende ideeën uit. Variërend van gewone rechte platen met gaten tot futuristische afbeeldingen van het heelal met wormgaten.

Het werd uiteindelijk een ontwerp op basis van een gebogen geperforeerde plaat. Dit ontwerp was het begin van onze verdere integratie binnen het bedrijf.

Fase 2: Verdere integratie
Na deze fase met de ontwerpen van het dekzeil was het vertrouwen in ons zodanig toegenomen dat we opdracht kregen om eens naar een personeelsadvertentie te kijken zodat die ook in de nieuw ontstane lijn van de gebogen plaat kon verschijnen.

Toen we dat ook naar volle tevredenheid hadden voltooid, kwamen er talloze product-advertenties, variërend van groot tot klein, aan de beurt. Met als gevolg dat we nieuwe visitekaartjes voor de staf mochten ontwerpen en produceren.

Inmiddels is de samenwerking zo ver gegroeid dat we onlangs een speciaal zogenaamd “Promo-logo” hebben ontworpen voor speciale acties. Dat ontwerpproces legden we op de gebruikelijke manier vast in ons ontwerp-verslag. Per slot van rekening kende de klant onze manier van werken in deze nog niet.

 

De animatie van de vrachtwagen met het Almetaal dekzeil was geen opdracht van de klant maar is puur en alleen voor deze website vervaardigd.

Een van de vele product advertenties die we hebben geproduceerd.

Het nieuwe Almetaal Promo-Logo.

Isometrische projectietekening van de vrachtauto met dekzeilen.

Fase 3: De website
Voor wat betreft de website zijn er contacten geweest om onze mening te horen hoe de bestaande site, compleet met een bestelgedeelte voor geperforeerd plaatmateriaal, zou kunnen worden verbeterd. Inmiddels hebben we daarover een advies uitgebracht (een zogenaamde quick-scan).