De Praktijk
van een technische dienstverlener

Een duizendpoot die óók aan z’n uiterlijk wil werken!

Druk-druk-druk-druk. Dat kenmerkt een technische dienstverlener die constant bezig is om tenminste drie ballen in de lucht te houden.

Fase 1: Het begin (de klantenwens).
De vraag van de klant was: restyle het bestaande logo, bekijk alle communicatie-middelen en pas ze waar nodig aan en maak een handboek voor deze aangepaste huisstijl. Een duidelijke, vastomlijnde opdracht, nietwaar.

De praktijk van het doorvoeren van een uitgebreide huisstijl is dat er steeds weer nieuwe vragen moeten worden beantwoord. In de fase waar we nu zijn is het logo en het handelsdrukwerk inmiddels aangepast, er zijn bedrijfsfolders gemaakt, er is een begin gemaakt met de doorvoering van de huisstijl aan de buitenkant van het pand, de website is nieuw maar moet nog met verdere toepassingen worden aangevuld.

Fase 2: Re-styling van het logo
Het is nooit wijs om oude schoenen weg te gooien als je nog geen nieuwe hebt. Dat geldt voor schoenen maar zeker ook voor logo’s. En als een logo al een tijd in gebruik is, kun je er van uitgaan dat het bij klanten en leveranciers een zekere bekendheid zal hebben gekregen.

Met dat in het achterhoofd benaderden we het bestaande logo. Er was eigenlijk qua basisvorm niet zoveel mis met het logo, alleen was het veel te complex. En de gebruikte kleur blauw kon ook best iets helderder en toegankelijker. Tijdens het ontwerpen van het logo werkten we een aantal mogelijkheden uit, van helemaal een nieuwe opzet tot een uitgekleed, eenvoudig logo.

Zoals hiervoor al genoemd, besloten we in overleg met de klant op basis van de naams- en logo-bekendheid om alle nieuw ontworpen logo’s te vergeten en door te gaan met een versimpeling van het bestaande logo. De filosofie hierachter was: hierbij geven de elkaar rakende blauwe en zwarte pijl in het logo het contact tussen leverancier en klant weer; de onderliggende zwarte cirkelvorm toont hun verbondenheid.

Daarbij veranderden we de tot dusver gebruikte donkerblauwe Pantone kleur PMS Reflex Blue naar de lichtere Pantone kleur PMS Solid Coated 300. Evenals dat voordien het geval was wordt het logo gecompleteerd door de naam van het bedrijf, gevolgd door de sub-aanduiding in het Nederlands en/of Engels.

Dit voorbeeld geeft duidelijk weer hoe overcompleet het oude logo (links) ten opzichte van het latere, aangepaste logo (rechts) was. Let ook op het verschil in de kleur blauw die nu veel frisser is geworden.

De documentatiemap (rechtsboven) met de bijbehorende folders. De map opent in het midden (aangegeven met een stippellijn) en sluit door middel van een magneetje.

900x400px Montage Verhoef Advertenties

Links de algemene advertentie van het bedrijf en rechts een personeelsadvertentie. Ook hier probeerden we zoveel mogelijk de vierkante vorm te behouden.

 

800x570px UVD-sticker Verhoef

De onderhoud-sticker. Het ronde datumgedeelte moet apart worden ingeplakt zodat de sticker hierdoor uiterst flexibel is.

Fase 3: Andere gedrukte toepassingen
Toen de logo-kogel eenmaal door de kerk was, en er ook een keuze gemaakt was voor de te gebruiken lettertypes, vonden achtereenvolgens het briefpapier de enveloppen en de visitekaartjes probleemloos hun weg naar de drukker.

Al vanaf het begin van het project gaf de klant aan een documentatiemap met daarbij behorende folders van het bedrijf te willen hebben. Om een maximale attentiewaarde van de documentatie te bereiken, kozen we een vierkant formaat voor zowel de map als de folders uit. Het ontwerp van de map was zo gemaakt dat deze precies in het midden openging op het punt waar de twee driehoeken elkaar raakten. Een mooie toepassing van het logo met als nadeel dat de map als er folders inzaten open ging staan. En dat was niet bepaald de bedoeling. Om dit te voorkomen kozen we voor een magneetsluiting van de map. Dat zie je niet vaak, maar past wel prima bij een technisch bedrijf.

Op alle levensmiddelen staat in de winkel een UVD-datum. Dat is de datum tot wanneer een artikel maximaal houdbaar is zonder aan kwaliteit te verliezen. Aangezien onze klant voor zijn klanten onder meer onderhouds-service verricht, wil hij graag weten wanneer bijvoorbeeld een machine de laatste keer een onderhoudsbeurt kreeg. Om dat ter plekke duidelijk te kunnen zien, ontwikkelden we samen met de klant zogenaamde onderhouds-stickers die de UVD-datum van die machine aangeven. Een onderhoudsmonteur kan zo in één oogopslag zien of een onderhoudsbeurt nodig is of niet.

Fase 4: Advertenties
Om een optimale herkenbaarheid te bereiken, vormde de afbeelding van de cover van de algemene bedrijfsfolder de basis voor zowel de product- als de personeelsadvertenties.

1920x810px 66%-Intro montage Dec.2019kopie

De inleidende afbeelding van de home-pagina toont een collage van diverse projecten en bewerkingen.

600x900 Verhoef Site

Bij het ontwerp van de website gebruikten we de driehoeken uit het logo als decoratief element op de achtergrond.

Fase 5: De website
Van de website bestaan op dit moment twee versies: een uitgebreide, Nederlandstalige versie en een beknopte Engelstalige. Het ligt in de bedoeling om de Engelstalige uiteindelijk ook naar het formaat van de Nederlandse te brengen.